Hoe zat dat ook al weer met die prijsverlaging?

Electrabel kondigde in december 2012 spectaculaire prijsverlagingen aan, tot 10% voor elektriciteit en tot 16% voor gas. Bemerk het woordje “tot” en u begrijpt dat we er niet echt wakker van lagen.

Maar Electrabel heeft ook al enkele maanden een FixOnline tarief, waarmee het betrekkelijk goed scoort in eenvoudige prijsvergelijkers. Dus vroegen wij ons – net als de CREG blijkbaar – toch af: wat deed Electrabel met dat ene goedkopere tarief in 2013?

Op Electrabel.be vind je – na goed zoeken – de officiële prijzen voor contracten voor zes (!) verschillende tariefplannen. En dus ook voor FixOnline: elektriciteit (dec ’12, jan ’13 en feb ’13) en gas (dec ’12, jan ’13, feb ’13).

Wat blijkt? Voor elektriciteit zakte de zuivere kilowattuurprijs op 1 januari inderdaad met 6,4%. Op een gemiddelde stroomfactuur, waar de energiekost ongeveer 1/3 van uitmaakt, goed voor een daling van ruim 2%.

Maar in februari steeg de prijs voor een nieuw contract opnieuw met 12%, tot bijna 5% boven het niveau van december 2012. De stroomprijs voor een enkelvoudige teller was in december 7 eurocent/kWh, vanaf januari 6,551 eurocent/kWh en vanaf februari maar liefst 7,335 eurocent/kWh.

Voor gas zien we iets gelijkaardig: een daling van de kilowattuurprijs op 1 januari met 4%, gevolgd door een stijging met 3,3% op 1 februari (die wel gepaard gaat met 10 euro korting op het abonnement). In totaal inderdaad een zeer kleine daling, maar zeker niet “tot 16%”.

En wie zich eind december, dankzij het media-offensief, tot Electrabel FixOnline bekeerde, werd wellicht pas vanaf februari klant. Er moest immers een opzegperiode van 1 maand (januari dus) in acht genomen worden bij de vorige leverancier. Die bekeerling kon bijgevolg nooit van de kortstondig lagere januari-prijzen genieten …

Was de veelbesproken prijsverlaging dan gewoon een commerciële schijnbeweging? Eerlijk: wij hopen van niet. De energiesector verdient beter dan dit. Maar wat er ook van zij, dit versterkt nog maar eens onze overtuiging dat één transparant tarief, geldig voor onbepaalde duur en voor alle klanten gelijk, het meest correcte en duurzame antwoord is dat we mensen kunnen bieden op de huidige wildgroei aan tariefplannen in de markt.

Reacties

1 reactie voor “Hoe zat dat ook al weer met die prijsverlaging?”

  1. Jonathan on March 2nd, 2013 10:58

    Blij dat ik overgestapt ben!

Reageer