Over monsterboetes en blackouts

Vooreerst dit: wie wil begrijpen wat er echt aan de hand is, kan beter de kranten even terzijde leggen, de TV op blackout zetten en bijvoorbeeld één van onderstaande links (of alledrie) aanklikken:

Kenniscentrum Energyville: Mogelijk energietekort in winter 2014

Blog E&C: Bedenkingen bij een nakend stroomtekort

Netbeheerder Elia: Risico op elektriciteitsschaarste in België

Hiermee ben je technisch, praktisch en politiek al een heel eind verder.

Maar goed, met alles wat de voorbije weken in de pers is verschenen, is het logisch dat ook klanten van Elegant met heel concrete vragen zitten. Hieronder de 3 meest pertinente op een rijtje:

1- “Monsterboetes? Wordt dit doorgerekend aan de klanten?”

De mediagenieke term “monsterboetes” duidt op hoge prijzen op de onevenwichtsmarkt. Dit is een soort “continue dagmarkt” voor stroom, waar vraag en aanbod op elkaar worden afgestemd. Ook wij zijn op deze markt actief, op elk moment van de dag, om de vraag van onze klanten af te stemmen op onze eigen productie en aankoop van stroom. Als er onverwacht enkele uren een zeer hoge prijs moet betaald worden voor stroom op de onevenwichtsmarkt, is het door de aard van onze prijsformule onmogelijk dat dit doorgerekend wordt aan onze klanten. Onze vaste prijs per trimester wordt immers steeds op dezelfde manier vastgelegd: 15 dagen vóór de start van het trimester. Elegant levert dus steeds aan een vooraf gekende prijs – geen verrassingen.

Met andere woorden: wij nemen het risico op prijspieken op ons. Roekeloos, denkt u? Nee, zie vraag twee.

2- Hoe kan Elegant de monsterboetes vermijden?

Een leverancier die zelf ook “ARP” of evenwichtsverantwoordelijke is op het Elia-netwerk (zoals wij) moet ervoor zorgen dat op elk moment het verbruik van haar klanten even groot is als de som van de eigen productie, de aangekochte productie en de import. Een goed risicobeheer en goed je huiswerk maken, zorgt ervoor dat je dit evenwicht kan bewaren en hoge onevenwichtsprijzen kan vermijden. Dat doen we al lang, en zijn we dus ook deze winter weer van plan.

3- Als er een afschakeling komt, maakt het dan uit bij welke leverancier ik ben?

Neen. Elegant is net als elke andere energieleverancier aangewezen op het publiek beheerde distributienet om stroom te leveren. Als een bepaalde regio door Elia afgeschakeld wordt, zitten alle verbruikers die op dat deel het distributienet zijn aangesloten zonder stroom, ongeacht met welke leverancier ze een leveringscontract hebben. Over tijdstip en duur van een mogelijke onderbreking kunnen moeilijk voorspellingen gemaakt worden, maar Elia zelf geeft aan: “Indien afschakeling echt noodzakelijk is, dan zal dit hoogstwaarschijnlijk gebeuren tijdens de piekuren, d.i. grotendeels tussen 18.00 en 20.00 uur. De onderbrekingen zullen worden beperkt tot enkele uren.

Heeft u toch nog vragen, aarzel niet om ons te contacteren op 02 254 11 30 of op het rechtstreeks nummer van uw persoonlijke dossierbeheerder.

Reacties

3 reacties voor “Over monsterboetes en blackouts”

  1. Pieter on August 27th, 2014 20:53

    Waarom is er uberhaupt prijsverschil tussen de verschillende leveranciers?
    Energie is energie.
    Of ben ik nu simpel…

  2. Tine on September 22nd, 2014 09:04

    Stel ze sluiten de stroom af om 18.00 uur (dan kom ik ongeveer thuis van mijn werk) mijn baby heeft dan nood aan een flesvoeding (eet om de 3u). Heb alle toestellen in huis microgolf, steamer, flesverwarmer, maar zonder stroom kan ik mijn eigen kind geen eten geven … Ben ik verplicht om een gasinstallatie te installeren of moet ik kokend water van s’morgens vroeg in een thermos doen maar al wetend dat een kind zijn voeding maar 1 uur goed blijft en dan weggegooid moet worden !!! WE HEBBEN ZONNEPANELEN EEN WARMTEPOMP ALLES VOOR GROENE ENERGIE en toch moeten we een alternatieve oplossing zoeken om ons eigen kind eten te geven !!! KLINKT LOGISCH !!!

  3. Pascal on January 22nd, 2015 08:05

    Tine, er zijn hopen landen waar kinderen gezond opgroeien en eten en waar ook niet continu stroom is. Een klein beetje creativiteit doet wonderen.
    Tenslotte is een stroomonderbreking het einde van de wereld niet.
    Flesvoeding is even voedzaam in koude toestand, dus opwarmen hoeft strik genomen helemaal niet.
    Wil je dat toch doen, dan is een makkelijke en goedkope oplossing om een kampeervuurtje aan te kopen (misschien heb je dat zelfs al).
    Of je gaat naar vrienden/restaurant/tankstation in een zone waar de stroom niet is afgesloten, waar ze dat flesje zeker met veel plezier zullen opwarmen.

Reageer